Klassieke invloeden op ‘Pinkpop’ van het Levenslied in Tilburg

Traditioneel en après ski kwamen vaker samen op het Festival van het Levenslied. Dit weekend gebeurde dit met levenslied en klassiek.

Revolutionair is een groot woord, maar de cross-over die het Tilburgse Festival van het Levenslied dit jaar maakt met klassieke muziek is een bijzonder experiment. Het begeleidingsorkest -de Marcel Fischer Band- wordt tijdens enkele optredens aangevuld met leden en oud-leden van het Tilburgse Euregio Jeugdorkest.

Jan Smit is een van de artiesten die aan deze twee werelden-variant meedoet: ,,Ik werk vaker met klassieke orkesten, maar voor een evenement als dit is het heel bijzonder.” Django Wagner onderstreept dat: ,,Echt gewoon geweldig. Dit is een heel andere belevenis.”

Naast het klassieke element werden tientallen jaren oude nummers door diverse generaties woord voor woord meegezongen. Het repertoire van Corry Konings is hier een goed voorbeeld van. Gaandeweg het programma valt op dat het repertoire regelmatig naar het traditionele levenslied neigt, al is de après ski-dreun doorgaans niet ver weg. Tilburgse Wesley over dit verschijnsel: ,,Mijn nieuwste nummer ‘Ik heb een gouden ring voor jou’ is geschreven door Riny Schreijenberg, die ook teksten schreef voor Frans Bauer. Hiermee gaan we terug naar de basis van het levenslied, waarop mensen kunnen meedeinen en in de kroeg na een paar pilsjes meezingen. Natuurlijk heb ik dit nummer hier voor het eerst laten horen. Dit is het Pinkpop van het Levenslied.”

Lees het volledige artikel op de site van het Brabants Dagblad: http://www.bd.nl/tilburg/klassieke-invloeden-op-pinkpop-van-het-levenslied-in-tilburg~a64f31f7/ Ko de Laat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *